ATV historie

ATV’er (terrængående køretøjer) vi kender i dag havde meget ydmyg begyndelse i regionerne bjergrige landbrug i Japan. De mudrede bjergveje blev svært for landmændene at rejse i foråret smelter og var næsten umuligt at køre over med konventionelle køretøjer eller store maskiner. Japanske, altid en kultur til at ændre og rode med noget, indtil de kunne forbedre det, skabte de tre hjul ATV. Dette køretøj gjorde underværker for at hjælpe de lokale landmænd. ATV’er var billigere end de større landbrugskøretøjer og det viste sig for at være en fremragende lille arbejdshest.

Japanerne stoppe ikke der, dog. ATV producenter tog det et skridt videre og indså, at de kunne markedsføre disse ATV’er til amerikanerne. Amerika havde intet som ATV og den første ATV ankom på vores kyster i begyndelsen af 1970 ‘s. Honda var forløberen for ATV, og havde en dokumenteret track record med motorcykel salg i USA, har indført Honda Cub til millioner af amerikanere kun et årti før. Vellykket markedsføring sloganet “Du møde de pæneste mennesker på en Honda” kom på et tidspunkt hvor bikers havde et dårligt ry og viste sig at folk at den gennemsnitlige Joe kunne nyde motorsport samt. I 1970 ‘ erne, Honda havde ry for bygningen pålidelige, topmoderne maskiner og deres ATV var ikke anderledes. Denne gang marketing ordningen ville være at vise folk, hvordan spændende rekreative ATV ridning kan være.

Over tredive år siden Honda US90 fik sin debut og blev kaldt for ATC90. Underligt nok, den oprindelige hensigt at ATV’er kan have startet i den modsatte ende af spektret fra Japans arbejderklassen ATV, men i sidste ende resultaterne var det samme. Efter stigende popularitet som en rekreativ køretøj, blev ATV hurtigt populær som et køretøj, der arbejder som amerikanerne begyndte at indse nøjagtigt, hvor alsidig denne lille tre-hjulede køretøjer kunne være.

ATV viste sig for at have flere fordele for arbejderklassen mand. Først og fremmest var ATV billigere end en traktor eller pickup truck og under gas stykket af 70 ‘s, der var et stort plus at operere. ATV var også nemmere at manøvrere i stramme pletter og kunne rejse over næsten enhver type terræn. Det eneste problem folk fandt var dækkene. Dæk af tidligere ATV’er var lavtryks og mens dette virkede fint på mudder eller sand, dækkene punkterede nemt når man går over skarpere terræn, som en fældet felt eller skarpe klipper. Samlet set virkede i ATV ingen andre stykke tungt udstyr kunne gøre. De oprindelige dæk var ikke kan repareres enten.

I 1975 blev hubless hjulet design erstattet med stål Netværkshubber og -hjulet foret med en hård stof på indersiden. Mere holdbar plastik fendere blev tilføjet. Denne gang de produceret fendere i lyse farver for bedre synlighed ud i bushen. Som ATVS popularitet voksede stoppe de japanske ingeniører ikke deres forskning og udvikling. De havde en god ting at gå og de var besluttede på at gøre det bedre. Deres ingeniører gik ind i feltet for at se, hvordan ATVS udført og begyndte at indsamle data for at hjælpe med den næste runde af ændringer.

Af 1980 ‘ erne, havde ATV’er gået samme vej som snavs cykler og motorcykler. ATVS blev brugt som en utility køretøj og for racing. Flere og flere folk køber ATV’S for ridning off road stier og konkurrerer i racer ligner motocross begivenheder. Af 1985 var ATV skik gået fra kun 30% i 70 ‘s whopping 80%. I 1988, Honda lavet en anden banebrydende skridt med ATV’S design, den indførte FourTrax 300 og en anden model kaldet FourTrax 300 4 x 4. Indtil dette tidspunkt ATV’EN stadig havde de tre hjul, nu Honda tilføjet en ekstra hjul og gav ATV fire hjul drev, som ydes mere stabilitet og magt. De har også monteret i FourTrax med en fire takts enkelt cylinder motor, som var luftkølet og gav det en 5 trins gearkasse, automatisk kobling og en vedligeholdelse fri drivakslen. Honda også anset for at give FourTrax en ekstra lavt gear til indhaling særligt tunge objekter så stor som 850 lbs.

ATVS er i dag fuldt indgroet i vores måde at leve på. Du kan finde ATV’er på snavs cykelstier, på gårde, på byggepladser og et væld af andre steder. Nu lande i hele verden er ved at opdage det samme, amerikanerne har; ATV er en sjov og effektiv køretøj til at håndtere en bred vifte af jobs i næsten ethvert miljø.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *